Monday, 19 December 2011

Bangunan Dan Cadangan Mural Bangunan PASTI


 Bangunan dan Mural PASTI
a) Warna cat bangunan PASTI
i. Dinding (Bahagian Atas) : Kuning.
(Kod warna : Yellow Green 462 - Nippon Paint)
ii. Tiang dan Dinding (Bahagian Bawah) : Hijau.
-2 kaki dari lantai (Kod warna : Lemony Green 619 - Nippon Matex)
iii. Pintu PASTI (Kayu) : Coklat.
(Kod warna : Oak 6322/Golden Brown 1322 - Colourland)
iv. Papan bawah hujung atap : Hijau.
(Kod warna : Green Land 6040 - Colourland)
v. Frame Tingkap : Putih.
vi. Atap : Tertakluk PASTI masing-masing.
b) Mural PASTI
Berikut adalah gambar yang perlu dilukis di dinding bangunan PASTI (tertakluk kepada kesesuaian ruang dinding / struktur premis PASTI masing-masing).
1.
Semut
“(Maralah angkatan itu) hingga apabila sampai ke “Waadin- Naml”, berkatalah seekor semut, masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak serta membinasakan kamu, sedang mereka tidak menyedari”.” (27:18)


2.
Lebah
“Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah, “Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-gunung dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia.” (26:67)
3.
Lembu
“Dan (ingatlah), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya : “Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor lembu betina”. Mereka berkata : “Adakah engkau hendak menjadikan kami ini permainan?” Nabi Musa menjawab : “Aku berlindung kepada Allah daripada menjadi salah seorang dari golongan yang jahil (yang melakukan sesuatu yang tidak patut)”.” (2:67)
4.
Unta
“Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan) mu dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari pelbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.” (22:27)
5.
Burung Gagak
“Kemudian Allah hantarkan seekor burung gagak (menyuruhnya) mengorek-ngorek di bumi supaya, diperlihatkan kepada (Qabil) bagaimana cara menimbus mayat saudaranya. (Qabil) berkata: “Wahai celakanya aku! Alangkah lemah serta bodohnya aku, aku tidak tahu berbuat seperti burung gagak ini, supaya aku dapat menimbuskan mayat saudaraku?”. Kerana itu menjadilah ia dari golongan orang-orang yang menyesal.” (5:31)
6.
Gajah
“Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?” (105:1)
7.
Lalat
“Wahai umat manusia, inilah diberikan satu misal perbandingan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya; dan jika lalat itu mengambil sesuatu dari mereka, mereka tidak dapat mengambilnya balik daripadanya. (Kedua-duanya lemah belaka), lemah yang meminta (dari mendapat hajatnya), dan lemah yang diminta (daripada menunaikannya).” (22:73)


8.
Labah-labah
“Misal bandingan orang-orang yang menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai pelindung-pelindung (yang diharapkan pertolongannya) adalah seperti labah-labah yang membuat sarang (untuk menjadi tempat perlindungannya); padahal sesungguhnya sarang-sarang yang paling reput ialah sarang labah-labah, kalaulah mereka orang-orang yang berpengetahuan.” (29:41)
9.
Burung
“Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Ia Maha Melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. “(67:19).
10.
Kuda
“Dan desak serta pujuklah sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka; dan turut - campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka); dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu)”. Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh Syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata.” (17:64)
11.


Ikan
“Maka apabila mereka berdua sampai ke tempat pertemuan dua laut itu, lupalah mereka akan hal ikan mereka, lalu ikan itu menggelunsur menempuh jalannya di laut, yang merupakan lorong di bawah tanah” (18:61)
12.
Ikan Paus
“Setelah itu ia ditelan oleh ikan besar, sedang ia berhak ditempelak. Maka kalaulah ia bukan dari orang-orang Yang sentiasa mengingati Allah (dengan zikir dan tasbih), tentulah ia akan tinggal di dalam perut ikan itu hingga ke hari manusia dibangkitkan keluar dari kubur.” (37:142-144)
13. 14.
Guru dan murid-murid Komputer
15.
Awan dan Pelangi


Nota : PASTI Cawangan boleh menambah / melukis mural-mural tambahan bagi mana-mana gambar yang menarik dan berunsurkan pendidikan kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...